Med naturen bredvid fairway

Omgivning

Runt Nora golfklubb ligger härlig bergslagsnatur. Norasjön, skogen och stigarna erbjuder lugn i kroppen ro i sinnet. Precis intill golfbanan hittar du Bergslagsleden, MTB-leder och storslagna naturupplevelser, men även på golfbanan kommer du uppleva en överraskande stor biologisk mångfald.

I samarbete med Nora Biologiska förening  så jobbar golfklubben aktivt med att värna och öka det biologiska livet på golfbanans mark. Besöker du oss under vår och sommar så kliver du stundtals in i en sal av fågelsång och du kanske får se en rovfågel glida över fairway. De vackra ängsblomstren hoppas vi du kan njuta av på lagom avstånd.

Boka övernattning

Nora Stad

På andra sidan Norasjön ligger den pittoreska stadskärnan där du en härlig sommardag kan flanera mellan trähusen och njuta av atmosfären. Strosa på strandpromenaden eller besök loppisbodarna vid torget. Är du intresserad av kultur så rekommenderar vi en tur till bryggeriområdet. Läs mer om allt vad Nora har att erbjud på visitnora.

Bergslagsleden

Precis söder om golfbanan passerar Bergslagsleden (etapp 6). Etappen går mellan Hammarby och Digerberget i Pershyttan. Med utgångspunkt från golfklubben kan du välja att utforska långforsen vid Järleåns naturreservat om du följer leden norrut. Följer du leden västerut så når du Kilsbergens nordligaste topp med fin utsikt över nejden.

Bergslagen Cykling

Bergslagen är verkligen något för cykelälskare. Under samlingsnamnet Bergslagen Cykling så ryms Sveriges ledtätaste och största cykelområde. Precis bredvid golfbanan går Västra Bergen, en 22 km lång MTB-slinga med varierande körning på grus och skogsväg men med kortare fina stigavsnitt.